باز آفرینی و جنبش علمی در بیانات مقام معظم رهبری دام ظله
باز آفرینی و جنبش علمی در بیانات مقام معظم رهبری دام ظله
بنده با فهم این مسئله، یعنی با این فهم از مسئلهی کشور که کشور احتیاج دارد به یک چنین سازوکاری و به یک چنین حرکتی، از پانزده سال پیش یا اندکی بیشتر مسئلهی نهضت علمی و نهضت نرمافزاری و حرکت عظیم علمی را مطرح کردم، و خب دانشمندان، جوانها، اساتید، دانشگاهها، بسیاری از بخشهای دولتهای مختلفی که سر کار آمدند استقبال کردند؛ و پیش رفت، امّا این حرکت یک حرکت روی جادّهی آسفالته نیست، حرکت در اتوبان نیست. این حرکت، حرکتی است دارای مانع. این موانع را بایستی شناخت، این موانع را باید علاج کرد.
۱۳۹۵/۰۷/۲۸بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان
چشم انداز جنبش علمی
دشمن بیکار نمینشیند؛ دشمن دائماً حرکت میکند. اگر بتوانند، حرکت علمی را متوقّفش میکنند؛ اگر ببینند نمی شود متوقّفش کرد، آن را منحرف میکنند.
۱۳۹۵/۰۷/۲۸بیانات در دیدار نخبگان علمی جوان
جنبش نرمافزاری و حرکت علمی که اکنون بهصورت «گفتمان عمومی» درآمده و دانشمندان جوان ما موفق به شکستن خطوط مرزی علم شدهاند، باید با قدرت ادامه یابد، زیرا پیشرفت در هر عرصهای، زمینهساز پیشرفتهای جدید در بخشهای دیگر خواهد شد.
.۱۳۹۵/۰۶/۱۰. بازدید فرمانده کل قوا از نمایشگاه صنعت دفاعی و دیدار با مسئولان و متخصصان وزارت دفاع
هرجا هستید و با هر مجموعهی دانشگاهی که روبهرو میشوید، روی مسئلهی گفتمان تولید علم و پیشرفت علمی و جنبش نرمافزاری و شتاب رشد، تکیه کنید
.۱۳۹۵/۰۶/۰۳بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت
شاخص ها
v هر استادی، هر دانشجویی و هر پژوهشگری احساس بکند که تولید علم و پیشرفت علمی و جنبش نرمافزاری وظیفهی او است که این کار را بایستی انجام بدهد.
1۳۹۵/۰۶/۰۳
بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت
v اینکه من در این چند سال به دانشگاهها مرتب راجع به مسائل علم و تحقیق و پژوهش و نوآوری و جنبش نرمافزاری و ارتباط صنعت و دانشگاه این همه تأکید کرده ام، به خاطر این است که یک رکن امنیت بلندمدت کشور و ملتتان علم است.۱۳۸۸/۰۶/۰۴
بیانات در دیدار دانشجویان و نخبگان علمی
v عزت ملی در عرصهی علم به این است كه جوان دانشجوی او، پژوهشگر او، عالم محقق او سعی كند مرزهای علم را درنوردد و علم را تولید كند.۱۳۸۸/۰۳/۱۴
بیانات در مراسم بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان
v هضت نرمافزاری و جنبش نرمافزاری و نهضت تولید علم را ما مطرح کردیم؛ الان حدود ده سال میگذرد و امروز یک غوغایی راه افتاده است. چه کسی این را راه انداخته؟ من که یک کلمه بیشتر نگفتم. این کار را شما کردید؛ محقق ما، جوان ما و استاد ما؛ تحول از این قبیل است. وظیفهی نخبگان فکری و فرهنگی جامعه و حوزه و دانشگاه، مدیریت این تحول است. نه باید تحولات را سرکوب کرد، نه باید تسلیم هر تحولی شد. خوب، این تحول برای چیست؟ برای پیشرفت. پیشرفت چیست؟ باید آن را معنا کنیم.۱۳۸۵/۰۸/۱۸
بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان
v امروز خوشبختانه ما دانشمندان جوان مؤمن و تحصیلکردههای باایمان داریم که میتوانند یک حرکت علمی فراگیر و به معنای واقعی کلمه، در عرصهی علوم انسانی به وجود آورند؛ از اینها باید استفاده بشود. مواظب باشید دچار آن بتپرستی نشوید؛ آن کسی که در فلسفه، اقتصاد، علوم ارتباطات و سیاست، همان حرفی که از دهن یک متفکر غربی درآمده، آن را حجت میداند؛ حالا گاهی اوقات آن حرف هم در خود غرب نسخ شده! از این نمونهها ما زیاد هم داریم. یک مطلبی را چهل، پنجاه سال پیش، یک فیلسوف اجتماعی یا سیاسی در غرب گفته و بعد آمدند ده تا نقد بر آن نوشتهاند؛ این آقا تازه به حرف آن پنجاه سال قبل دست یافته و به عنوان حرف نو، به داخل کشور میآورد و با بهبه و چهچه آن را به خورد دانشجو و شاگرد و محیط خودش میدهد؛ از این قبیل هم داریم. چقدر براساس همین نظرات اقتصادی غربی، بانک جهانی و مجامع پولی و مالی جهانی به ملتها و دولتها برنامهها دادند و چقدر از طرف خود غربیها علیه آنها موارد نقض نوشته شده! باز هم کسانی را داریم که همان توصیهها را میآیند عینا تکرار میکنند و عینا همان نسخهها را مینویسند. این غلط است. تحقیق علمی به معنای فقط فراگیری و تقلید نیست؛ تحقیق، ضد تقلید است. این کار، کار شماست.۱۳۸۴/۱۰/۲۹
بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهال
v جنبش نرمافزاری، یعنی در زمینهی علم، تولید علم و شكستن مرزهای علم، یك جنبش و یك حركت عظیم به وجود بیاید.۱۳۸۳/۱۰/۱۷
بیانات در دیدار جمعی از رؤسای دانشگاهها
v جنبش نرمافزاری، یعنی در معرفت علمی ننشینید دست خود را دراز كنید تا دیگران بكارند و میوهچینی كنند و هر مقدار از میوه را كه لازم نداشتند، بیاورند در دست شما بگذارند.۱۳۸۳/۱۰/۱۷
بیانات در دیدار جمعی از رؤسای دانشگاهها
v آگاهسازی نسبت به مقولههای حساس؛ مثل علم. مسألهی علم در کشور خیلی مهم است. با مطالعهی دقیق و همهجانبه، انسان به چند سرفصل معدود میرسد، که یکی از آنها علم است. ما برای آینده به علم احتیاج داریم. نهضت نرمافزاری و تولید علم و اندیشه و فکر که مطرح شد، باید جدی گرفته شود. خوشبختانه زمینهها کاملا آماده و استقبال هم خیلی خوب است. مردم را نسبت به مقولهی علم، امنیت، پرورش نخبگان، اقتدار ملی، کار و ابتکار گرهگشا و پیشبرنده و مقولاتی از این قبیل حساس کنید.۱۳۸۳/۰۹/۱۱
بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما
v زهای دانش را بشکنید. اینکه من میگویم نهضت نرمافزاری، انتظار من از شما جوانها و اساتید این است. تولید علم کنید. به سراغ مرزهای دانش بروید. فکر کنید. کار کنید. با کار و تلاش میشود از مرزهایی که امروز دانش دارد، عبور کرد؛ در بعضی رشتهها زودتر و در بعضی رشتهها دیرتر. فناوری هم همینطور است. علم باید ناظر به فناوری باشد. فناوری هم مرحلهی بسیار مهم و بالایی است. در فناوری هم میتوانیم پیش برویم؛ همچنانکه رفتیم.۱۳۸۳/۰۴/۱۷
بیانات در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاههای استان همدان
v ما باید از محاصرهی موجود که کشورهای جهان سوم در آن قرار گرفتهاند، خودمان را خارج کنیم. این فقط وظیفهی ما نیست، بلکه وظیفهی همهی ملتهای دنیاست که در دورهای از کاروان علم عقب ماندند. من اعتقاد راسخم - که این اعتقاد با نظر خبرگان و کارشناسان فن تأیید شده است - این است که ما میتوانیم این کار را بکنیم. این مهر «نمیتوانیم» و «نمیتوانید» را که یکی از بخشهای عمدهی سیاست فرهنگی دشمنان بوده، بایستی از ذهن خودمان پاک کنیم. البته من احساس میکنم که در همین زمینه هم میتوانیم پیشرفت کنیم؛ چرا که الان میبینم شما استادان و دانشجویان در محافل دانشجویی، از نهضت نرمافزاری و تولید علم بهعنوان شعارهای عملی و فعال یاد میکنید. این، خیلی موفقیت است که ما به این فکر افتادهایم و این موضوع بهصورت شعار، درخواست و خواسته درآمده است.۱۳۸۲/۰۸/۰۸
بیانات در دیدار جمعی از اساتید دانشگاهها
v آنچه ما را تشجیع میکند که این فکر را دنبال کنیم، وجود استعدادها در داخل کشور است. اما دوستان! استعداد به تنهایی کافی نیست. تأکید بنده این است: استعداد شرط لازم است، نه شرط کافی. در کنار استعداد، تلاش و مجاهدت عالمان، اندیشمندان و استادان هم لازم است. این به معنای نفی وظیفهی دستگاههای دولتی در زمینههایی که وظیفه دارند نیست؛ به معنای نادیده گرفتن مشکلات اساتید هم نیست. این خود یک حقیقت و توقع بجایی است که باید اهل علم در محیط دانشگاه به تولید علم، به نگاه مبتکرانه و سازنده در زمینهی علم - به همان چیزی که بنده از آن به نهضت نرمافزاری در محیط علمی تعبیر کردم - بپردازند؛ ما نیاز به این موضوع داریم. البته دستگاههای دولتی بزرگترین مسؤولیت را دارند.۱۳۸۱/۰۸/۲۲
بیانات در دیدار جمعی از اساتید دانشگاهها
v در تولید علم باید راه نو، فکر نو و بنبستشکنی را وجههی همّت خود قرار دهید.۱۳۸۱/۰۷/۰۳
بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علمی